مطالب حوزوی و دینی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

دو شغلی که برای زنان حرام است

04 خرداد 1392 توسط ذوالفقاری

دو شغلی که برای زنان حرام است

در کتب فقهی و روایات اسلامی از دو شغل برای زنان نامبرده شده که مشاغلی مباح هستند اما در مواردی درآمدی که از آن حاصل می شود حرام است یا کراهت دارد.

1-آرایشگری:


اجرت و درآمد آرایشگر حرام است اگر:
در کتب فقهی اصطلاحی با عنوان «تدلیس ماشطه» به معنای «حیله گری آرایشگر» وجود دارد. اگر آرایشگر با ترفندهایی که به کار می برد عیوب زنی را بپوشاند و وی را دارای محاسنی کند تا زمینه ازدواج او را با مردی فراهم سازد، به این کار تدلیس ماشطه می گویند که در این صورت اجرتش حرام است. اگر آرایشگر بدون هیچ قصدی زنی را آرایش کند ولی آن زن خود، قصد فریب دیگری را داشته باشد، اجرت آرایشگر حلال است و تدلیس بر آن صدق نمی کند. [1]
بعد از تدلیس، برای زن آرایشگر، «تبرج» مطرح می شود. در واژه های قرآنی، تبرج به معنای خودنمایی است. تبرج از ماده برج گرفته شده و به معنای زنی است که زیبایی های خود را به مردان آشکار کند. اگر آرایشگر، زنی را به گونه تبرج آرایش کند، خود عمل تزیین حرام است و به همین دلیل اجرت حاصل از آن نیز حرام می باشد.
موضوع دیگر درباره شغل آرایشگری بانوان، دریافت وجه است. بهتر است آرایشگر برای اجرت خود شرطی قرار ندهد وآنچه به او می دهند را بپذیرد. مستحب است آرایشگر مبلغ بیش از حق خود را مطالبه نکند و اجرت دهنده دستمزد او را پرداخت کند.


2-آوازه خوانی:


خوانندگی از دیگر مشاغلی است در کتب فقهی برای زنان حرام یاد شده است.
درباره غنا در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. برخی از فقها همچون محدث کاشانی و آخوند خراسانی غنا را به طور مطلق حرام نمی دانند، بلکه حرام بودن آن را ناظر به زمانی می دانند که مواردی حرام مانند اختلاط زن و مرد در مجلس و سرگرمی های لهو به آن ملحق شود. [2]. اما محقق بحرانی این توجیه را دربارة حرمت غنا توهمی بیش نمی‌داند و آن را نمی‌پذیرد.
طبق نظر مشهور فقها، همان‌گونه که غنا حرام است، اجرت زن آوازه‌خوان (خواننده) نیز حرام است، مگر اینکه این خوانندگی در شب عروسی باشد و همراه با حرام دیگری مانند دروغ گفتن، تار زدن و یا داخل شدن مردان در مجلس عروسی، با آن همراه نشود. در این صورت اجرت و کسب زن خواننده حلال است.
پی نوشت ها:
[1]. شهید ثانی، مسالک الافهام، ج 3، ص 129.
[2]. سید‌روح‌الله خمینی، المکاسب المحرمه، ص 2069.
 1 نظر

خداشناسي فطری و دليل انكار خدا

04 خرداد 1392 توسط ذوالفقاری

اگر خداشناسي به صورت فطري در همه انسان ها قرار داده شده چرا انسان هاي زيادي منكر خدا (بي دين) هستند؟
با دقت در آياتى كه خداشناسى فطرى را مطرح مى‏كنند، به راحتى مى‏توان فهميد كه چرا برخى در همه حال به فكر خدا نيستند و يا بعضى به كلى منكر او هستند؟! به اجمال مى‏توان موارد ذيل را براساس آيات قرآن، موانع بى‏توجهى به معرفت فطرى قلمداد كرد:
1. غفلت و نسيان: «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ»؛ حشر (59)، آيه 19؛ توبه (9)، آيه 67.؛ «و مانند كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا خود آنها را فراموششان ساخت». از اين آيه و آيات مشابه آن، دانسته مى‏شود كه كافران، پيشينه معرفت نسبت به خداوند دارند؛ ولى در حال كفر، خدا را از ياد برده‏اند و همين نسيان، بستر انكار خدا و يا بى‏اعتنايى نسبت به او شده است!
2. توجه به علل و اسباب مادّى: «فَإِذا رَكِبُوا فِى الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ»؛عنكبوت (29)، آيه 65. «پس هرگاه در كشتى سوار شوند، خداى را با اخلاص و پاك دينى (يكتاگرايى) بخوانند و چون به سوى خشكى برهاندشان، آن گاه شرك مى‏ورزند». قطع اميد از ساير علل و اسباب، موجب مى‏شود انسان متوجه سبب ساز شده و معرفت فطرى نهفته در عمق جانش، بيدار گردد. از اين آيه و آيات مشابه به خوبى استفاده مى‏شود كه توجه به آنچه اطراف انسان را احاطه كرده و آدمى را به خود مشغول داشته است، عامل عمده غفلت و بى‏توجهى به معرفت فطرى نسبت به خداوند است.
3. رفاه و آسايش: در انسان غرائز و فطريات مختلف ديگرى وجود دارد كه گاهى اهتمام بيش از حد به يكى و بى توجهى به ديگرىموجب كم يا بى‏اثر شدن آن مى‏گردد كه از آن تعبير به «خمول فطرت» مى‏شود. «قُلْ أَ رَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتاكُمْ عَذابُ اللَّهِ أَوْ أَتَتْكُمُ السَّاعَةُ أَ غَيْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ»؛ انعام (6)، آيه 40 و نيز نگاه: آيات 41 و 42.؛ «بگو: به نظر شما، اگر عذاب خدا براى شما فرا رسد، يا رستاخيز شما را دريابد، اگر راستگوييد كسى غير از خدا را مى‏خوانيد؟».
اين آيه نشانگر آن است كه فطرت انسان در تنگناها و شدايد، همچون قيامت يا زمان مرگ، بيدار و آشكار مى‏گردد؛ ولى رفاه و آسايش و فروغلتيدن در نعمت‏ها و لذايذ مادى، از عوامل مهمى است كه زمينه غفلت و پوشيدگى فطرت را فراهم مى‏آورد.
4. دوستى با شيطان: «وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِيناً»؛ نساء (4)، آيه 119.؛ «شيطان گفت: آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم كرد و وادارشان مى‏كنم تا گوش‏هاى دام‏ها را شكاف دهند و وادارشان مى‏كنم تا آفريده خدا را دگرگون سازند و هر كس به جاى خدا، شيطان را دوست گيرد، قطعاً دستخوش زيان آشكارى شده است».
5. گرفتار شدن در دام شبهات: گاهى وجود برخى از شبهات موجب مى‏شود بديهى‏ترين چيزها مورد انكار قرار گيرد. چنان كه در تاريخ فلسفهمى‏بينيم برخى حتى در اصل «وجود» و در «امتناع تناقض» كه بديهى‏ترين قضايا وام القضاياست ترديد كرده‏اند.شناخت هاى فطرى نيز گاه در اثر برخورد با شبهاتى توسط كسانى كه قادر به حل آن نبوده‏اند مورد انكار قرار گرفته است.
تغيير در آفريده خدا، خروج از حكم فطرت و خداشناسى فطرى است‏طباطبايى، سيدمحمدحسين، الميزان، ج 5، ص 85. و اين، در سايه دوستى با شيطان است. اگر كسى سر تسليم در برابر هواهاى نفسانى فرود آورد و با شيطان دوست باشد، خداشناسى فطرى در او تغيير كرده و به عدم توجه به خدا، يا انكار او منجر خواهد شد. به هر حال، خداوند به ما نزديك است و اين ما هستيم كه با كردار خود، او را در دوردست‏ها مى‏جوييم:





دلایل انکار خدا
ریشه شبه تضاد میان علم و دین به قرن نوزدهم و نظریه تکامل انواع برمی گردد. بر اساس این نظریه، ریشه انسان از میمون است و از انواع پست موجودات، انواع بسیار کامل و پیچیده بوجود آمده است. البته باید دانست که نظریه داروین، نفی خدا نیست بلکه اثبات خداست، زیرا خداوند توانسته موجودات مختلفی را بیافریند و به آنها این ظرفیت را بدهد که تبدیل به موجودات دیگری گردند؛ مثلا انسان از میمون است و علاوه بر این از عقل و اختیار نیز برخوردار است.
در نظریه ماتریالیسم که معتقد است انسان از ماده نخستین بوجود آمده، برهان دقیق عقلانی وجود ندارد و این دور از منطق است که بگوئیم چون خدا را نمی بینیم پس وجود ندارد. در این نظریه انسان بین دو عدم فرض می شود و آنچه باقی می ماند حیات مادی است.
سرآغاز / زندگی / پایان هستی
نامعلوم / معلوم / نامعلوم
دلایل اثبات خدا عبارتند از :
۱ (برهان امکان و وجود ،
۲(برهان حرکت ( که این دو دلیل عقلی محض هستند)
۳(برهان نظم (مقدمات تجربی)
۴( برهان فطرت(نه از طریق استدلال و نه شواهد تجربی)
 نظر دهید »

جاذبه و دافعه علي متفکر شهيد استاد مرتضي مطهري

18 اسفند 1391 توسط ذوالفقاری
پيشگفتار
مقدمه ( 17 - 34 )
قانون جذب و دفع :
جاذبه و دافعه در جهان انسان
اختلافات انسانها در جذب و دفع :
افرادی كه نه جاذبه دارند و نه دافعه
مردمی كه جاذبه دارند اما دافعه ندارند
اشتباه فلسفه هندی و مسيحی
معنای حقيقی محبت
اسلام دين جذب و دفع
مردمی كه دافعه دارند اما جاذبه ندارند
مردمی كه هم جاذبه دارند و هم دافعه
علی شخصيت دو نيروئی
بخش اول : نيروی جاذبه علی عليه السلام ( 35 - 104 )
جاذبه های نيرومند
تشيع مكتب عشق و محبت
اكسير محبت
حصار شكنی ( عشق )
( عشق ) ، سازنده يا خراب كننده
محبت و ارادت به اولياء
دوستی خدا و مؤمنان در قرآن
آياتی در وصف مؤمنان
آياتی در مهر حضرت حق به مؤمنان
آياتی در دوستی دو جانبه انسان و خدا
نيروی محبت در اجتماع
بهترين وسيله تهذيب نفس
نظر سقراطی مشربان در تهذيب نفس
نظر فيلسوفان
نظر اهل عرفان و سير و سلوك
نمونه هائی از تاريخ اسلام
حب علی در قرآن و سنت
رمز جاذبه علی
بخش دوم : نيروی دافعه علی عليه السلام ( 107 - 178 )
ناكثين و قاسطين و مارقين
پيدايش خوارج
اصول عقايد خوارج
عقيده خوارج در باب خلافت
عقيده خوارج درباره خلفا
انقراض خوارج
شعار يا روح ؟
مذاهبی كه شعارشان مرده و روحشان زنده است
مذاهبی كه روحشان مرده و شعارشان زنده است
روح تشيع در صدر اسلام
” حقيقت ” پرستان و ” شخص ” پرستان
تشيع ، راهی در تشخيص حقيقت و تعقيب آن
روح مذهب خارجی در روزگار ما
دموكراسی علی
قيام و طغيان خوارج
مميزات خوارج
1 - روحيه‏های مبارزه گر
2 - عبادت پيشگان متنسك
فوق العادگی پيكار علی با خوارج
عدم جرأت غير علی بر اين كار
3 - كج فهمی خوارج
ناآشنائی غير مهاجر و انصار با روح فرهنگ اسلامی
توصيف علی از روحيه خوارج
آلت قرار گرفتن مقدسان احمق و سخن علی در اين باره
4 - تنگ نظری خوارج
خوارج امروز
محكوميت كوته بينی از نظر علی
ضربه‏های روحی خوارج

تفقه در دين و رمز جاودانگی اسلام




جهات گوناگون داستان تحكيم
تفاوت حكومت قرآن و حكومت افراد
سازگاری داستان تحكيم با اصول تشيع
تأثير فوق اسلامی در يكديگر
جلوه‏گاه انديشه خارجی در مكتبها
سياست ” قرآن بر نيزه كردن ”
لزوم پيكار با نفاق

علی امام و پيشوای راستين






دانلود

 نظر دهید »

نام كتاب : كليد آسمان ؛ مؤ لف : محبوبه زارع

18 اسفند 1391 توسط ذوالفقاری

به جاى مقدمه
راز شكفتن
شعبده شبهه ها
تهمت سجده
عروسك فتنه
سهميه آزادگى
مشق تكلم
كتاب هبوط
كليد پرواز



 

kelid aseman




 نظر دهید »

نام كتاب : كمالات وجودى انسان مؤ لف : محمد شجاعى

18 اسفند 1391 توسط ذوالفقاری

پيشگفتار
اشاره
تقسيم بندى موجودات از نظر كمالات وجودى
انسان چيست ؟
ابعاد وجودى انسان
كرامت و برترى انسان نسبت به موجودات اين عالم
نسبت دين و انسان
مراحل حيات انسان
حيات دنيا و اقامت موقت انسان در زمين
مرگ و آخرت
اصالت حيات آخرت در برابر حيات دنيا
پيوستگى و وابستگى دنيا و آخرت







دانلود


 نظر دهید »

کتاب آداب و مناسک حج . آیت الله سید علی خامنه ای

15 اسفند 1391 توسط ذوالفقاری

کتاب آداب و مناسک حج . آیت الله سید علی خامنه ای

 

 

 

 

 

دانلود

 نظر دهید »

کد آمارگیر

مطالب حوزوی و دینی

به وبلاگ طاها خوش آمدید
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • کتاب با فرمت htm
  • کتب pdf
  • احکام
  • آهنگ مذهبی
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس